Tarjoukset.fi

Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

112 – kuinka toimia hätätilanteessa
112 – kuinka toimia hätätilanteessa

Vaikka me varautuisimme mielestämme erittäin hyvin kaikkiin mahdollisiin tapaturmiin ja onnettomuuksiin, me emme kuitenkaan pystyisi välttymään niitä täysin. Vahinkoja sattuu ja yllättäviä sairauskohtauksia tulee ja silloin puhelinnumero 112 on kultaakin kalliimpi.

Hätäkeskuksen ohjeiden mukaan hätänumeroon 112 tulee soittaa ainoastaan kiireellisissä ja todellisissa hätätilanteissa kuten silloin kun oma tai jonkun henkilön henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa:

1. Hätäpuhelu tulisi soittaa itse, jos mahdollista
Tärkeää olisi, että hätäpuhelun soittaisi hän, jota asia koskee. Hänellä on sellaisia tietoja, joita päivystäjä tarvitsee määritellessään mitä apua hän paikalle lähettää. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi viivästyttää avun paikalle tuloa. Hätänumeroon voi soittaa yleisöpuhelimesta ilman rahaa.
Matkapuhelimesta soittaessa ei tarvita suuntanumeroa.

2. Pitää kertoa tarkasti mitä on tapahtunut
Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tietoja tapahtuneesta.
 
3. Tarkka osoite ja paikkakunta ovat ensiarvoisen tärkeitä tietoja
Hätäkeskuksen alueella saattaa olla useita samoja osoitteita eri kunnissa. Siksi on tärkeää kertoa osoitteen lisäksi myös tapahtumapaikkakunta.

4. Hätäkeskus kysyy kysymyksiä
Päivystäjän esittämillä kysymyksillä on tarkoituksensa. Kysymykset eivät viivästytä avun hälyttämistä. Kiireellisessä tapauksessa päivystäjä hälyttää jo puhelun aikana auttamaan tulevat viranomaiset ja yhteistyökumppanit, sekä antaa näille lisätietoja tapahtuneesta.

5. Pitää toimia annettujen ohjeiden mukaisesti
Päivystäjä on koulutettu antamaan ohjeita eri tilanteisiin. On tärkeää noudattaa annettuja ohjeita. Oikein suoritetuilla ensitoimenpiteillä on usein merkitystä tilanteen lopputuloksen kannalta.

6. Puhelun saa lopettaa vasta sitten kun siihen on tullut lupa hätäkeskukselta
Liian aikainen puhelun päättäminen voi hidastaa auttajien paikalle saapumista. Luvan tultua, puhelin suljetaan, mutta linja pidetään vapaana. Päivystäjä tai kohteeseen saapuva auttaja voi tarvita lisätietoja tapahtuneesta.

7. Auttajat saattavat tarvita opastusta paikalle

8. Jos tilanne muuttuu, tulee soittaa uudestaan hätänumeroon

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy