Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Kävely - ilmainen kuntoilumuoto
Kävely - ilmainen kuntoilumuoto

Joskus tuntuu, että mikään ei ole ilmaista. Kaikki maksaa, enemmän tai vähemmän. Ja joistakin asioista – varsinkin terveyteen liittyvistä – suorastaan nyhdetään rahaa.

Mutta onneksi on vielä olemassa joitakin juttuja, mille ei ole voitu laittamaan hintalappuja. Yksi tällainen on kävely. Käveleminen on ilmaista ja mitä parhainta kuntoilua.

Kävely on myös aliarvostettu kuntoilumuoto. Se on niin arkipäiväinen asia, että siihen ei kiinnitetä liiemmin huomiota. Se on jotain, mitä me teemme päästäksemme paikasta A paikkaan B - jääkaapilta lieden luo, autosta kotiovelle. Ja kun kuntoilusta puhutaan, niin voiko jokin noin läheisesti meidän jokapäiväiseen elämäämme liittyvä, maksuton asia nostaa kuntoa, ja olla juuri sitä mitä meidän pitäisi harrastaa?

Kyllä! Meidän tulisi kävellä, kävellä ja kävellä. Ja tässä tulevat ne syyt miksi:

Kävely vahvistaa sydäntä. Puolituntia reipasta kävelyä päivittäin pienentää sydäntautiriskiä huomattavasti. Sydämen lisäksi kävely vahvistaa keuhkoja ja saa veret liikkeelle. Se on myös mitä oivallisinta stressilääkettä. Liikunnan tiedetään auttavan paineiden purkautumisessa.

Liikkumaton elämä on vaarallista. Ehkä paikallaan pysyvä välttyy tapaturmilta, mutta hänen sisällään tapahtuu isompi tragedia. Hänen verenpaineensa ja kolesteroliarvonsa nousee. Kävelemisen tiedetään vaikuttavan molempiin laskevasti.

Käveleminen vaikuttaa laskevasti myös painoon. Laihduttaminen pelkällä ruokavaliolla johtaa yleensä aina nälkäkuurin ja takaisin tulleisiin kiloihin kuurin loputtua. Liikunta vauhdittaa aineenvaihduntaa ja nopeuttaa näin terveellistä laihtumista. Kunnon ylläpitoon riittää puoli tuntia päivässä, mutta laihduttajalle suositellaan reipasta tunnin päivittäistä kävelylenkkiä.

Käveleminen pitää myös luut kunnossa. Englanninkielinen sanonta: use it or lose it pätee tähän. Mitä vähemmän me käytämme meidän niveliämme ja luitamme, sitä huonompaan kuntoon ne menevät. Liikunta suojelee osteoporoosilta.

…sekä unettomuudelta. Kävele ja nuku hyvin.

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy