Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Pienennä sydäntautiriskiäsi syömällä
Pienennä sydäntautiriskiäsi syömällä

Tutkimusten mukaan sydäntautiriskiä voidaan pienentää niinkin helpolla keinolla kuin syömällä. Syömällä varsinkin Välimeren maitten tapaan.

Uusimman tiedon mukaan Välimeren ruokavaliolla sydäntautiriskiä pystytään pudottamaan kolmessa kuukaudessa jopa 15 prosenttia. Kuulostaa helpolle ja herkulliselle…

Välimeren ruokavalion terveellisyyttä tutkittaessa ranskalaiset tutkijat valitsivat koehenkilöikseen 212 miestä ja naista, joilla kaikilla oli lievä riski sairastua sydäntautiin.  Osa koehenkilöistä alkoi noudattaa vähärasvaista ruokavaliota ja osa Välimeren ruokavaliota.

Välimeren ruokavaliota noudattavien tuli syödä vihannesten ja hedelmien lisäksi kalaa neljä kertaa viikossa ja punaista lihaa ainoastaan kerran viikossa. Miehille sallittiin kaksi lasillista punaviiniä päivässä ja naisille yksi. Vähärasvaista ruokavaliota noudattavien suositukset sisälsivät kanaa, kalaa, vihanneksia ja hedelmiä sekä vähärasvaisia maitotuotteita.

Tutkimuksen päätyttyä huomattiin, että molemmissa ryhmissä koehenkilöt olivat laihtuneet jonkin verran, mutta Välimeren ruokavaliota noudattavien kolesteroliarvot olivat pudonneet rajummin kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattavien. Välimeren ruokavaliota noudattavilla kolesteroliarvo oli pudonnut 7,5 prosenttia, vähärasvaista ruokavaliota noudattavilla 4,5 prosenttia.

Vaikka molemmat ruokavaliot pienensivät sydäntautiriskiä, oli pudotus suurempi Välimeren ruokavaliota noudattavilla. Heillä sydäntautiriskinsä pieneni peräti 15 prosenttia. Vähärasvaista ruokavaliota noudattaneilla se putosi vastaavasti 9 prosenttia.

Tämän tutkimuksen tekijöiden mukaan molemmat ruokavaliot ovat hyviä, ja ne molemmat pienentävät sydäntautiriskiä, mutta paremman tuloksen saa noudattamalla Välimeren ruokavaliota.

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy