Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Kaikella on aikansa
Kaikella on aikansa

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan kaikella on oma, paras aikansa - kuten vanha sanantakin sanoo: aika on kylvää, aika on niittää.

Niin on myös asioilla, joita me teemme. Näiden asiantuntijoiden mukaan on olemassa sopivin aika mm. aivovoimisteluun, torkkuihin tai laskujen maksamiseen. Maallikon mielestä paras aika laskuille on silloin kun tilillä on rahaa, mutta asiantuntijat ovat löytäneet tällekin inhottavalle hommalle ehdottomasti parhaan kellonajan.

Paras aika laskujen maksulle tai sanaristikoille on kello 10 ja 11 välillä aamulla tai kello 20 ja 21 välillä illalla. Tällöin meidän vuorokausirytmimme on kaikkein terävimmillään, mutta valitettavasti se terävimmillään olo kestää vain tuon vaivaisen tunnin.

Aamupäivän terävyyttä seuraakin sitten tylsistyminen. Asiantuntijoiden mukaan tämä alkaa noin yhden aikaan iltapäivällä ja kestää kolmeen. Tästä johtuen paras aika pienelle päivätorkulle on noin kahden aikaan iltapäivällä. Torkkujen ei tulisi kuitenkaan venyä 20 minuuttia pitemmäksi, koska silloin ei enää herätä virkistyneenä. Asiaan perehtyneiden mukaan torkkujen optimaalisin kesto on noin kymmenen minuuttia.

Jos päiväunet on mahdoton yhtälö, niin proteiinipitoinen päivällinen on silloin hyvä vaihtoehto. Proteiinista saadaan pitkäkestoista energiaa. Kello kaksi iltapäivällä on myös paras aika kahvikupposelle. Kofeiini antaa energiaa ja iltapäivällä nautittu tujaus ei vie yöunia. Kofeiinia tulisi välttää illalla, noin seitsemän tuntia ennen nukkumaan menoa, sillä se häiritsee yöunta.

Yöuni onkin yksi tärkeimmistä ”ajastetuista” asioista elämässämme. Asiantuntijoiden mukaan meidän tulisi nukkua vähintään seitsemän tuntia yössä ja mennä nukkumaan ja herätä aina samaan aikaan. Unirytmistä poikkeaminen aiheuttaa ylipainoa, henkisiä ongelmia, sydäntautia, syöpää ja ruuansulatusvaikeuksia. Ennen nukkumaan menoa meidän tulisi olla syömättä ja juomatta alkoholia tai muita vastaavia juomia noin kolmen tunnin ajan.

Vuosittaisella tasolla asiantuntijoiden mukaan paras aika (kevät)masennuksen torjumiselle on helmi-maaliskuu. Suomessa me voisimme liittää tähän listaan myös loka-marraskuun. Meillä kevätväsymyksen lisäksi väsytään myös syksyllä. Keväällä iskevän ahdistuksen ja masennuksen yhteydessä asiantuntijat neuvovat suunnistamaan etelän aurinkoon. Mutta jos etelän aurinkorannat ovat ulottumattomissa, niin pieni ulkoiluvaltainen breikki maaliskuussa ajaa melkein saman asian.

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy